Grijstinten op scheppingsdag 4

Aarde mozaiek

Met het enthousiasme waarmee de geest door de wereld waait kan de coöperatie God – mensen verder op weg. In deze blogbijdrage een nadere bepaling van de dag en de nacht op scheppingsdag vier…

Genesis 1, 14 – 19
14. En God zei: ‘Er moeten lichten zijn aan het hemelgewelf, die de dag van de nacht zullen scheiden; zij moeten als tekens dienen, voor zowel de feesten als voor de dagen en de jaren, 15. en als lampen aan het hemelgewelf om de aarde te verlichten.’ Zo gebeurde het.
16. God maakte de twee grote lampen, de grootste om over de dag te heersen, de kleinste om te heersen over de nacht, en Hij maakte ook de sterren.
17. God gaf ze een plaats aan het hemelgewelf om de aarde te verlichten,
18. om te heersen over de dag en over de nacht, en om het licht van de duisternis te scheiden. En God zag dat het goed was.
19. Het werd avond en het werd ochtend; dat was de vierde dag.

Alles heeft zijn tijd en plaats. Orde moet er zijn. Ritme. De aarde mag niet meer alleen woest en leeg zijn (Genesis 1, 2), maar kan het ooit nog echt donker zijn?
Niet als ik de kassencomplexen in de nacht zie: een oase van licht, planten in bedrijf, economische groeikracht. Mensen lijken veel op hun Schepper. Zijn vindingrijk. Maar kan het ooit nog echt donker zijn?
Ja, als de levensadem stokt, de economische groei eruit is, er even geen medemens is om jouw verhaal aan te horen, als je de weg echt kwijt bent. Dan is het donker. Echt donker? Nee, het echt zwart voor de ogen zien ontneemt een mens alle oriëntatie en die was er (vanuit God) al zoals staat geschreven in het allereerste Bijbelvers – op de eerste scheppingsdag door het scheppen van hemel en aarde.

Ritme mag er zijn. Dat hebben kerken en vooral kloostergemeenschappen goed begrepen, maar boeren ook. Ook al helpt de techniek traditionele dagelijkse werkpatronen zoals melken en voeren doorbreken, de patronen blijven zichtbaar. Het verzorgen van planten en dieren staat niet los van de stand van de zon en de maan, maar de hemellichamen waar Babylon voor buigt worden in Genesis 1 niet genoemd. Om alle schijn van meerdere goden te vermijden zijn het in de Schrift lampen en lichten geworden.

Wordt vervolgd.

Jack Steeghs

Plaats een reactie