Adventus is komst – van de zoon van God als pasgeboren mensenkind op eerste kerstdag. Het is nu de voorbereidingstijd op dit kerstfeest: uitzien naar licht, uitzien naar hoop. Geïnspireerd door deze Adventus mag hoop in onze tijd concrete handen en voeten krijgen. En dat gaat in onze samenleving niet zonder een goede organisatie met elkaar overeen te komen.
Missie – je weg gaan vanuit wat jou is voorgeleefd
Tegenwoordig heeft elke organisatie een beleidsplan dat vertrekt vanuit een missie. Laat een beleidsplan met doelen soms de wenkbrauwen fronsen, bij een missie kan dat niet omdat je missie laat zien uit welke bronnen jij put:
1) Je missie is datgene waardoor jij (in samenhang met de organisatie die je vertegenwoordigt) je laat gezeggen/inspireren
2) Je missie is tijdloos en altijd van toepassing op concrete momenten
3) Je missie staat niet voortdurend ter discussie. Ze heeft een zekere ‘eeuwigheidswaarde’.
Visie – je weg gaan vanuit jouw zoektocht om gevonden te willen worden
Je visie komt na je missie. Je visie is een met anderen overeengekomen toekomstperspectief. Geloven, hopen en leven houd je in je eentje niet vol. Je visie zegt hoe jij samen met anderen in de wereld wil staan:
1) Je visie is een foto van vandaag (uitgangssituatie)… die tegelijkertijd het perspectief laat zien waar jij samen met anderen naartoe beweegt.
2) Je visie geeft ook aan hoe je van vandaag naar morgen gaat. Hier wordt duidelijk over hoeveel jaren en tussenstappen het proces verdeeld gaat worden en wie daarbij allemaal betrokken zijn.
3) Bovendien zegt je visie wie de eigenaar van het proces is.
Strategie – de kunst om op de goede weg te raken en te blijven
Na je missie en visie komt je strategie. De strategie geeft een samenhangende reeks acties aan voor het handhaven van je missie en visie.
Doelstellingen – vanuit betrokkenheid ontstaan er nieuwe perspectieven
Na je missie, visie en strategie komen je doelstellingen. Omdat alle plannen en voornemens staan of vallen met betrokkenheid van mensen vind ik doelen die beschreven zijn volgens het MAGIE – concept het meest aantrekkelijk om te gebruiken:
– Meetbaar
– Acceptabel
– Gecommuniceerd
– Inspirerend
– Engagement
Jack Steeghs