Vorige maand verscheen bij uitgever Boekscout ‘het persoonlijke verhaal’ van Jan en Riky Schut: twee betrokken plattelanders die hun boerenleven én onze maatschappij vanaf de Tweede Wereldoorlog tot en met vandaag beschrijven, waarbij de boerin de pen hanteert. In een serie blogberichten herneem ik dit boek. Vanwege de relevantie voor de weg die ik ga, in de tijd waarin we nu leven.
‘Mijn verhaal is ons verhaal’ (9). Zo wordt de lezer al in de eerste zin meegevoerd in het ontstaan van ‘Kroniek van een Boerenleven’. Daarmee is dit boek niet zomaar een aaneenrijging van historische gebeurtenissen, beschreven door de ogen van een betrokken boerin. Daarmee is dit boek ook niet zomaar een familieverhaal dat bij de (voor)ouders begint. Het is veel meer dan dat.
Auteur Riky begeeft zich op religieuze gronden. Zij geeft landbouwbeoefening een plek in de heilsgeschiedenis van een concreet volk – de geoefende Bijbellezer kan niet anders dan onmiddellijk aan Ruth denken (is het niet door de kaft van het boek, dan is het door de openingswoorden die klinken als ‘Uw volk is mijn volk, uw God is mijn God.’
En ‘volk’ is veel breder dan het boerengezinsleven in de Achterhoek – waar boer en boerin geboren en getogen zijn. In dit boek klinkt de omringende samenleving vanzelfsprekend mee, op een wijze waar individuen en instituties in de participatiesamenleving anno 2015 van dromen.
‘Kroniek van een Boerenleven’ is de individualisering en het landbouwbedrijfsleven ver voorbij. Riky beschrijft nabij aan het leven hoe individuen en verbanden zich in veranderende tijden tot elkaar verhouden. Daardoor kan élke lezer zich identificeren. Of je nu minister, pastoor, bestuurder, huisarts, politicus, vluchteling, bakker, directeur, handarbeider, hoogleraar, journalist, BN’er, student of ‘wie of wat dan ook’ bent. Al deze rollen (en nog vele meer) komen aan bod in dit boek.
Daarom is dit boek een must voor iedereen die wil leren van de tijdgeest en de dilemma’s waarvoor gewone mensen in hun dagelijkse leven door de loop van het leven worden geplaatst.
Wordt vervolgd.
Jack Steeghs